reklama

Pýcha podľa Jána Cassiana

Pýcha ako jedna siedmi nerestí bola v centre pozornosti teológov dlhé storočia a je aj v súčasnosti. Ján Cassianus (Ján Kasián, keď jeho meno preložíme do slovenčiny) priniesol východné mníšstvo na Západ a ovplyvnil tým západnú spiritualitu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cassianus vníma pýchu ako neresť, ktorá napáda celého človeka, dokonca, je hubiteľkou všetkých ostatných cnosti, ktoré človek získal. „Jako nějaká celková a nakažlivá nemoc se nespokojuje s tím, že by ochromila jeden úd nebo jeho část, ale působí smrtelnou záhubu celému tělu.1] Ako príklad na vysvetlenie tohto javu, uvádza metaforu dobytia pevnosti, kedy nový vládca pevnosti nedovolí, aby duša alebo mesto, ktoré má v moci, malo akúkoľvek slobodu a zoberie mu všetky cnosti, ktorými disponovalo.

Podľa Cassiana existujú dva druhy pýchy. Oba druhy majú spoločné to, že „nadýmají člověka zlou povýšeností vůči Bohu i vůči lidem"[2]. Prvý druh sa viaže na povýšenosť voči Bohu a zasahuje skôr duchovných a vynikajúcich mníchov. Druhý druh pýchy sa týka viac začiatočníkov a telesných a smeruje k povýšenosti voči ľudom. Pokiaľ nepriateľ nemôže poraziť človek prostredníctvom jeho telesných pochybností, tak sa ho snaží zničiť prostredníctvom nejakej duchovnej pohromy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pýcha pokúša nielen obyčajných a priemerných ľudí, ale „najvíce pokouší lidi dokonalé a svým hryzáním velmi krutě sžírá ty, kdo už skoro spočinuli na vrcholu ctností."[3] Zasiahla aj anjela, ktorý pred svojím pádom pre hojnosť svojho pôvabu bol nazýval Luciferom. Padol kvôli svojej pýche. Bol pyšný na svoju moc a už sa viac nespoliehal na Božiu milosť. „Ve své víře, že může svým svobodným rozhodovaním a svým přičiněním získat slávu, která náleží božství, ztratil i tu slávu, které dosáhl už předtím ze Stvořitelovy milosti."[4] Myslel si, že prostredníctvom svojej schopnosti slobodného sa rozhodovania si zabezpečí vrcholný stav cnosti a večné trvanie vrcholnej blaženosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe príkladu Dávida Cassianus usudzuje, že stráž pred pýchou nie je vôbec jednoduchá a ľahká, je treba sa modliť a prosiť o Hospodinovu pomoc, aby sme sa neboli zasiahnutí strelami od nepriateľa. Človek potrebuje Božiu milosť, aby mohol ďalej kráčať po ceste života. „A tak se Bůh, tvůrce a lékař veškerenstva, který věděl, že pýcha je příčinou a základem nemocí, postaral, aby se všechno léčilo svým opakem, aby to, co se hroutí kvůli pýše, znovu povstávalo díky pokoře."[5] Pokora je pre neho liekom na pýchu. Člověk potrebuje Božiu milosť, ktorá by mu pomáhala premáhať neresti v živote. Bez jeho ochrany a pomoci nemôže dosiahnúť dokonalosť, po ktorej túži a ku ktorej beží.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

[1] Cassianus, J.: Zvyky cenobitů a léky na osm základních neřestí, str. 137

[2] Cassianus, J.: Zvyky cenobitů a léky na osm základních neřestí, str. 137

[3] Cassianus, J.: Zvyky cenobitů a léky na osm základních neřestí, str. 136

[4] Cassianus, J.: Zvyky cenobitů a léky na osm základních neřestí, str. 139

[5] Cassianus, J.: Zvyky cenobitů a léky na osm základních neřestí, str. 140

Alena Vantová

Alena Vantová

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

človek, ktorý chce vedieť, prečo niektoré veci tak a nie inak. Zoznam autorových rubrík:  Veci verejnéVieraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu